Nee, Echt!?
Mediakunst

Nee, Echt!?

Een mediakunstproject voor groep 7 & 8 van het primair onderwijs

Wat is echt en wat is nep? Met een virtual reality bril op krijg je ineens de kans om in een computerspelletje of een digitaal (door de computer gemaakt) landschap te staan.

flower5

Het verschil tussen echt en nep fascineert kunstenaars en filosofen al jaren en leidde tot prachtige boeken, televisieseries en films.

Sinds de komst van krachtige computers en de Oculus Rift (een 3D bril) zijn we in staat om je hersenen (de virtuele cortex) te hacken en zijn er geen haperingen meer te zien als je een virtual reality bril op zet. Hoe echter de omgeving dus lijkt, hoe makkelijker je dat kan gaan geloven. Er is geen hapering meer om je te herinneren dat het een computerspel, of wereld, is.

Als computers nog sterker worden, andere zintuigen ook ‘voor de gek kunnen worden gehouden’ of er automatisch elektrische impulsen direct naar je hersenen gestuurd kunnen worden, zou je het verschil met de ‘echte’ wereld om je heen weleens uit het oog kunnen verliezen.

In 1999 maakte hacker ‘Neo’ al kennis met deze – niet van echt te onderscheiden, door de computer gemaakte- wereld in de film The Matrix.

In het project ‘Nee, echt!?’ zullen jullie zelf de virtuele bril opzetten en onderzoeken wat nu het verschil tussen nep en echt is.

Spelenderwijs maken we kennis maken met werk van toekomst-kunstenaar Sander Veenhof en VR-kunstenaar Sander Bos.

Sander Bos